Styrelsemötet 11/9

Förutom en uppföljning av ärendena från förra styrelsemötet togs dessa punkter för diskussion eller beslut:

Elektronisk nyhetsbrev och bokning av tvättstuga på hemsidan
Inom någon vecka ska alla hushåll få en blankett för anmälan av e-post för att få nyhetsbrevet elektroniskt samt kunna boka tvättstuga på hemsidan. Anmälan är helt frivillig och gäller i dagsläget endast medlemmar och hyresgäster med förstahandskontrakt. Man kan fortfarande boka tvättid på vanligt sätt om man hellre vill, och nyhetsbrevet delas ut i brevinkasten som tidigare.

Trappstädningen
Styrelsen har bett städfirman om ett möte angående den dåliga trappstädningen. Vi kommer att begära en ordentlig städning i alla trapphus samt diskutera ekonomisk kompensation om problemen fortsätter.

Introduktion för nyinflyttade
Snart börjar vi med introduktionen för nyinflyttade. Ett välkomstbrev med förslag på datum för en träff lämnas i brevinkastet. Vid träffen visar vi runt på området, i tvättstugan, informerar om regler och möten osv. Den boende får också olika dokument och trycksaker med användbar information.
Talar du arabiska, polska, ryska, thailändska eller andra språk och vill hjälpa till med introduktion när det behövs språkhjälp? Hör av dig till styrelsen i så fall på styrelsen@brfringen.se så berättar vi mer.

Höststäddag 19/10
Den 19 oktober blir det höststädning, men istället för att kratta löv och grenar plockar vi skräp, fimpar osv. Vid städdagen kommer Trädgårdsgruppen ev. också att göra en arbetsinsats för tidig vårblomning. Hjälpmedel som handskar och vagn kommer att finnas. Containrar för egna grovsopor finns också, och den som vill kan stanna kvar och grilla efteråt. Se anslag i portarna längre fram.

Målning av fasader
Delar av styrelsen kommer att sprutmåla de fasader som blivit nedklottrade, och det sker någon gång under de närmaste veckorna.

Håll entrédörrarna stängda – även dagtid.

Tänk på att inte låta entrédörrarna stå uppställda annat än när du lastar av eller på något. Det gäller även dagtid. Dörrarna har ju försetts med inpasseringssystem för att obehöriga och objudna personer inte ska ta sig in. Våra besökare kan använda porttelefonen.

Om du saknar taggar/passerbrickor kan du antingen få nya eller köpa fler på vårt förvaltningskontor som ligger på Ringvägen 136. Där kan du också få hjälp med att programmera in fler telefonnummer på din porttelefonen om det behövs, och få instruktioner till porttelefonen.

Tack för att du tänker på dina grannar.

Styrelsemötet 20/8

På styrelsemötet den 20 augusti diskuterades bl.a. det fortsatta arbetet med att få den obligatoriska ventilationskontrollen godkänd. Styrelsen träffade representanter för en energikonsultfirma som presenterade tänkbara lösningar för att åtgärda ventilationen, men även vilka energibesparingar som kan göras. Vi inväntar nu deras offert/kostnadsförslag på främst ventilationsarbetet innan vi går vidare.

Vi ska även ta in offert på undersökning och rensning av gatubrunnarna, som svämmar över när det regnar, samt för balkongtvätt. Tvätten blir antagligen av tidigast våren 2020.

Prioriteringarna gör att arbetet med att bygga parkeringsplatser får vänta ytterligare. Men, eftersom bygglovet har en viss giltighetstid måste arbetet påbörjas inom två år, så det är fortfarande planen. Saknar du parkeringsplats? Hör gärna av dig till AdEx i så fall och ställ dig i kö, så att vi vet hur behovet ser ut.

Som vi tidigare har nämnt i nyhetsbrevet Vi i Ringen kommer vi att kunna boka tvättider via hemsidan inom kort. Vi behöver först få in boendes godkännande p g a dataskyddslagen (GDPR). Det kommer att gå att boka tvättider på vanligt sätt också, alltså via bokningstavlan utanför tvättstugorna.

Entréportarna

Entréportarna börjar att bytas på måndag 13/5 och man kommer att börja med huskroppen där fövaltningskontoret ligger (Ringv 136). Man jobbar sedan nedåt huskropp för huskropp för att sen gå över på andra sidan.

Containrar

11 maj kommer två containrar vara tillgängliga. Båda kommer dock stå på en och samma sida då vi vet att det finns mycket  material som vi i föreningen behöver slänga.

Den ena kommer stå på baksidan av Ringvägen 142-136 och den andra på baksidan av 134-128.

Vi räknar med att dom kommer vara öppna från 10.00 och några timmar framåt.

Sandsopning

Vecka 15, tor 11 samt fre 12 april så kommer det utföras sandsopning och upptagning av sand. Ju mindre bilar på parkeringarna desto bättre upptagning.

Notera att det inte är ett krav att flytta bilen men om möjligt gör det.

Valberedningen

Valberedningen har i nuläget två platser vakanta. Hur detta skall lösas kommer beslutas på styrelsemötet i slutet av mars. För att komma i kontakt med valberedningen innan dess ring Bill Karlén på: 070 – 423 40 40. Mera information kommer senare att sättas upp i trapphusen. /Bill