Fungerar inte bredbandet än?

Enligt styrelsens uppgifter och egna erfarenheter är Bahnhof nu klara med bredbandsinstallationen. Däremot kvarstår porttelefonin och tvättbokningssystemet att lösa. I det arbetet är även LTP Säkerhetsteknik inblandad, och arbetet pågår.

Du som ändå har problem med (trådlöst) bredband får rådet att

1) Antingen starta om din befintliga router för trådlöst bredband alternativt dra ut kablarna från gamla Ownit-uttaget samt routern, koppla in igen och börja om. Följ instruktionerna i bildrutan här intill. Du ska alltså öppna internet och antingen få upp en startsida för Bahnhof, eller så skriver du in adressen till startsidan manuellt om den inte visas automatiskt. Det är bra att försöka ha lite tålamod, ibland behöver tekniken tid på sig att komma igång,

2) Ringa Bahnhof på 010-510 00 00 för support.

Har du inte trådlöst bredband utan har nätverkskabel från datorn och in i vägguttaget borde det fungerar utan samma trassel.

 

Installation av ny bredbandsleverantör måndag 7/12

Nu på måndag sker installationen för den tidigare aviserade installationen av ny bredbandsleverantör. Detta kommer att ha start kl 11.00.  i och med att detta arbete utförs så kommer internet förbindelserna i fastigheterna att vara skakiga till en början allt ftersom utrustningen byts ut. Utbytet bör vara klart samma dag och bör till kvällen vara färdigställt.

Här finns ett informationsbrev med instruktioner: Välkommen till Bahnhof!

Porttelefoner kommer inte att fungera på måndagen då det utnyttjar förra leverantörens utrustning. Det är planerat att leverantör av portsystem kommer ut på tisdagen dagen där på för att lösa den tekniska förflyttningen till nya leverantören, detta kan ta mer än en dag.

Däremot ska inpassering med taggen/blippen fungera som vanligt, och även att boka samt använda tvättstugan.

För tekniska frågor hänvisar vi direkt till Bahnhof på 010-510 00 00. Frågor om kostnaden och ev. felaktigt belopp på din månadsavi bör du ta med vår förvaltare Delagott, t.ex. via e-post på info@delagott.se.

Entreprenör av ventilationsprojekt är vald

Under ett extrainsatt styrelsemöte den 23/11 beslutades det om vilken leverantör som skulle väljas för föreningen ventilationsarbete för godkänd OVK. Entreprenör är nu vald. Det blir Henriksbergs Verkstäder som får uppdraget, och de kommer att börja med att installera i en test-/visningslägenhet förmedlad av styrelsen. Den kommer du som boende att kunna besöka. Efter denna installation är gjord kommer styrelsen att be om en skarp offert för hela arbetet i föreningen. I dagsläget har man endast ett riktpris per lägenhet. Detta förutsatt att arbetet går smidigt och korrekt till efter styrelsens kravställningar.

Från styrelsemötet 17/11

På styrelsemötet den 17 november togs bl.a. följande frågor upp för diskussion och beslut samt information:
  • Byte av bredbandsleverantör kommer att ske i december. Detta kommer att innebära ett kort avbrott i internet förbindelsen under normal kontorstid. Planerat installationsdatum sker den 07-12-2020. Bytet kommer att innebära att vi byter från ownit som erbjuder 100/100 Mbit som standard och max 1000/1000 Mbit till bahnhof som erbjuder 1000/1000 Mbit och 10000/10000Mbit som maxhastighet, detta kommer att innebära att föreningen och dess medlemmar är framtidssäkrad för framtidens e-tjänster. Detta kommer även att innebära en billigare bredbandsavgift för boende, 79 kronor istället för som nu 155 kr.
  • Målningen av parkeringsplatser färdigställdes endast på den ena sidan av föreningen. Kvarvarande målning kommer att färdigställas den 25/11 om vädret tillåter. Blir det yttligare förhinder alt. förseningar kommer det att färdigställas på våren. Resultatets kvalité av genomförd målning har godkänts av styrelsen.
  • Styrelsen önskar att boende med garage finns till förfogande att öppna upp sina garage så att Delagot kan komma in och inspektera utrymmet för bristfällig dokumentation på ritningar. Detta är i en förberedelse för färdigställande av avloppsrörens stamspolning.
  • Tvättstugebokning finns snart som en webbapplikation så att man kan logga in hemifrån via sin webbläsare för att boka sin tvättstugetid. Planerad lansering sker under december. Den vanliga panelen utanför tvättstugorna kommer att finnas kvar och fungera som den gör idag.
  • Radonmätning kommer att behöva utföras i alla trapphus och även flera lägenheter per trapphus. Styrelsen önskar att medlemmar ställer upp med att ha en liten radonmätningspuck ståendes i sin lägenhet för att mäta mängden radon. Detta är ett led i ventilationsprojektet. Anledningen till varför detta måste utföras är att vi skall kunna konstatera att ventilationsprojektet har haft önskad effekt i lägenheter/hus. En ökad bonus om man ställer upp är att man kommer få sin lägenhet specifikt kontrollerad att man har godkända mätvärden efter projektets färdigställande.

Målning av p-platser är delvis klar

Onsdag den 11 november målades en del av våra parkeringsplatser. Arbetet tog längre tid än beräknat, bl.a. för att det hade regnat lite. Det gjorde att företaget RoadLine som utförde arbetet behövde torka asfalten med gasolbrännare. Alla hade inte heller flyttat sina bilar, och i flera fall gick det då inte att måla några linjer.

Det är främst de låga husnumren, 72-104 som inte hunnit påbörjas. Förvaltaren sätter upp nya anslag med information på dörrarna i de portar som berörs. Vi hoppas att det kan ske snart.

 

Från styrelsemötet 13/10

På styrelsemötet den 13 oktober togs bl.a. följande frågor upp för diskussion och beslut:

  • Målning av p-platser ska nu göras, eftersom lagningen av asfalten är klar. Förvaltaren Delagott kommer att gå ut med information om exakt när och var det sker så att boende kan se till att inga bilar står i vägen då.
  • En rörinspektion i våra garage behöver göras av Haggrens Rör som ett led i den tidigare stamspolningen. Delagott tar direktkontakt med berörda garageinnehavare.
  • En ommärkning av lägenhetsförråden har påbörjats. Tidigare hade boende ombetts att märka upp sina förråd för att vi skulle få bättre koll på dessa, och Delagott sätter nu löpande upp nya platsskyltar på de förråd som är märkta.
  • Renovering av de fd sophusen kommer att göras i olika omfattning. Det innebär nya takpannor, stuprör osv, och förvaltaren börjar med sophuset bakom förvaltningskontoret för att pröva material, åtgång osv.
  • Fler askkoppar för utomhusbruk beställs och sätts upp på varje gård. Vi har sedan hösten 2019 haft två askkoppar uppsatta på gården vid Ringvägen 88-94, och nedskräpningen av fimparna har faktiskt minskat där. Tack till dig som röker och använder dem!

Glöm inte att det blir städdag lördag den 24 oktober. Containrar kommer att finnas, och förutom att städa, plocka undan grillarna osv. så behöver vi fylla ny jord efter stubbfräsningen på gårdarna vid Ringvägen 76-82, 112-118 och 120-126 (övriga högar väntar vi med), samt planterna 3-5 små buskar på dessa tre gårdar. Efteråt grillar vi korv, om vädret tillåter. Denna gång ska det även finnas vegokorv… 🙂

Nu ska alla stubbar bort!

Sent i våras kom Stephans Stubbfräsning och tog bort stubbar på tre av våra gårdar. Nu kommer Stephan och tar resten av stubbarna på vårt område. Arbetet påbörjas under nästa vecka och kan ev. pågå av och till under hela veckan.

Denna gång låter vi träfliset ligga kvar över vintern, för att i vår toppa med jord och sedan så nytt gräs där.

Från styrelsemötet 15/9

Den 15 september hade föreningens nyvalda styrelse det första ordinarie styrelsemötet. Här nedan är ett urval av det som togs upp då.

  • Vi tar krafttag mot olovlig andrahandsuthyrning
    Vi har upptäckt ett antal andrahandsuthyrningar som inte har godkänts av styrelsen. Eftersom det är väldigt negativt för trivseln, tryggheten och den allmänna ordningen i föreningen med olovliga uthyrningar sätter vi nu in kraftfulla åtgärder mot problemet. Vi tar hjälp av olika myndigheter, jurister och professionella utredare, och samarbetar med andra bostadsrättsföreningar och hyresvärdar som Haninge Bostäder, Akelius osv. I vissa fall kommer vi att gå vidare till Hyresnämnden.

    Vi har även  upptäckt flera olovliga uthyrningar av parkeringsplatser och garage, och fortsätter att göra kontroller. Ett antal platser kommer att sägas upp och kan istället erbjudas till både nyinflyttade och boende som stått länge i kö. Vår förvaltare Delagott hanterar dessa löpande.

    Du som är medlem eller hyresgäst hos oss får gärna dela med dig av dina misstankar om olovliga uthyrningar. Berätta helst för oss vem du är. Vi lämnar inte ut ditt namn till någon.

  • Städdag och trädgårdsarbete inbokad 24/10
    Lördag den 24 oktober är det dags för städdag igen. På senare tid har vi ägnat dagen åt att plocka skräp och snygga till gårdarna, och så plockar vi in föreningens grillar. Förhoppningsvis kan vi även plantera lite buskar på de tre gårdarna som i våras fick stubbarna bortfrästa. Containrar för grovsopor finns som vanligt – öppna även för den som inte kan vara med och städa. Efteråt grillar vi korv om vädret är bra.På förra städdagen var det riktigt många som kom ut och hjälpte till på olika sätt. Vi hoppas att det blir bra uppslutning även i höst, delvis för att det är väldigt trevligt att träffas. Håll utkik efter anslag i trapphusen.
  • Uppställda entrédörrar: En säkerhetsrisk för både dig och dina grannar
    I vissa trapphus har vi haft upprepade problem med att entrédörren ställs upp och lämnas öppen och helt obevakad. Ibland används dessutom skrapgallret som dörrstopp, och på ett ställe har både skrapgaller och dörrplåten därför blivit skadade. Både dörrarna och dörrstopparna har denna vecka justerats och lagats. Använd dörrstoppen om du måste ställa upp dörren, men stäng efter dig, och helst också efter dina grannar, om de råkar glömma.
  • Nygammalt på hemsidan
    Vår hemsida har fått en mindre ansiktslyftning, främst för att det ska bli lättare att hitta rätt information. På sidan Om föreningen finns nu även protokollet från vår senaste stämma upplagt. Våra uppdaterade ordningsregler finns också på hemsidan. Läs dem gärna så att du vet vad som gäller. Och passa på att kika runt på hemsidans övriga sidor också när du ändå är här.

Information från styrelsemötet 17/8

På styrelsemötet den 17 augusti.

  • En trädöversyn har gjorts på området, och nu väntar en trädfällning på några få ställen. En starkt lutande tall nära Ringvägen ska tas ned, och vissa träd ska beskäras pga tunga grenar eller dubbla stammar.
  • Styrelsen har för avsikt att inom kort teckna ett nytt avtal för bredband till mycket lägre pris, men vi väntar med närmare besked tills allt är klart.
  • Den så kallade ”blåljuskoden”, som vi skrivit om tidigare och som innebär att utryckningspersonal kan komma in i porten vid akut larm, är på gång. Det enda som saknas nu är de dekaler som behöver sättas upp i portarna. Tydligen har leveransen blivit försenad. Styrelsen vill tacka Anna-Karin som tipsade om blåljuskoden!
  • Firman som levererade våra nya entrédörrar kommer denna vecka att se över dem och bl.a. byta de trasiga dörrstopparna. Men tänk på att inte lämna dörrarna uppställda annat än kortare stunder när du lastar i och ur något, och att alltid ha uppsikt över entrén – för din och dina grannars trygghet. Om du ser en uppställd och obevakad dörr, stäng den gärna då.

Komplett årsredovisning med revisionsberättelse

Nu finns en komplett och av revisorn signerad årsredovisning med revisionsberättelse att läsa här på hemsidan. Du kan också hämta ett exemplar på förvaltningskontoret under öppettiderna på tisdag och torsdag. Den här delen behövde inte finnas med i kallelsen enligt bl.a. revisorn själv, utan hållas tillgänglig för medlemmarna före stämman. Glöm nu inte att lämna in din röst senast den 24 augusti.

Se www.brfringen.se/foreningen för länk till årsredovisningen.