Information om vad du kan, får och bör göra i din förening
Som medlem i föreningen har du ansvar för både din egen lägenhet, gemensamma lokaler och ytor och för grannsämjan och trivseln. På den här sidan kan du läsa om de regler som du måste följa, men också vad du kan få hjälp med och vart du vänder dig med olika frågor.
Gå direkt till:
- Andrahandsuthyrning
- Bredband, el, tv
- Felanmälan, frågor, förvaltaren
- Försäkringar för hemmet
- Förvaltningskontoret
- Kontaktuppgifter och länkar
- Parkering
- Porttelefonen
- Regler, blanketter och instruktioner
- Renovering
- Sopsortering
- Styrelsen och valberedningen
- Störningsfrågor
- Trivselfrågor
- Tvättstugorna
- Ventilationssystemet
- Årsstämman
Felanmälan, frågor och kontakt med förvaltaren
Föreningen förvaltas av företaget SBC. Det innebär att SBC tar hand om det dagliga och löpande arbetet med felanmälan, frågor och olika problem i våra hus och gemensamma utrymmen. De tar också hand om föreningens ekonomi och betalningar av ex. månadsavgiften.
Du ska alltid vända dig till föreningens förvaltare för att anmäla fel i t.ex. tvättstuga, trapphus, värme- och ventilation, om du har fått ohyra osv. Du kan också anmäla störningar, ställa dig i kö för parkeringsplats eller ställa frågor om månadsavgiften, ansökningar och tillstånd samt om våra stadgar och regler osv. Observera att styrelsen i föreningen inte tar hand om några boendefrågor.
Kontakta vår förvaltare SBC på följande sätt:
- SBC Kundtjänst för boende ⇒
- Felanmälan | SBC
- SBC Kundtjänst telefon: 0771-722 722
Kl. 07.00-21.00.. - Jouranmälan kvällar och helger: 08-18 70 00.
Vid brand eller annan akut fara eller störning, ring 112!
Störningar och ordningsproblem
Om du har störande grannar eller misstänker att någon hyr ut i andra hand utan tillstånd ska du kontakta vår förvaltare SBC. När det gäller störningar bör du alltid först prata med din granne. Förklara hur störningen påverkar dig och fråga om ni kan komma överens om något som fungerar för er båda. Om det inte blir bättre behöver du under minst två veckor föra ett schema över störningarna, som du skickar in till förvaltaren. Annars går det inte att komma vidare med problemet och driva t.ex. en rättslig åtgärd som uppsägning och avhysning i hyresnämnden.
Störningsschema finns längre ned under Regler, blanketter och instruktioner men det kan också vara en handskriven lista. Skriv datum, klockslag och vad störningen består av.
För akuta störningar och problem, tveka inte att ringa t.ex. polisen på 112.
Fel på tv och bredband, stopp i avlopp m.m.
Du som är medlem i föreningen ansvarar själv för det inre i lägenheten som inte påverkar föreningens gemensamma system och installationer. Du måste t.ex. själv bekosta arbeten som en elektriker, rörmokare, låssmed osv behöver göra i din lägenhet. Ofta kan förvaltaren ta emot din felanmälan ändå, men räkningen kommer att skickas till dig.
Föreningen har gemensamma avtal för tv och bredband, men felanmälan gör du själv här:
Försäkringar för hemmet
Föreningens fastighet är försäkrad hos Folksam. Som boende behöver du dock ha en egen hemförsäkring, och om du är medlem i föreningen och har en bostadsrätt är det mycket viktigt att du även har ett bostadsrättstillägg. Det ger dig ett mycket bättre skydd i händelse av brand eller vattenskada i lägenheten.
Du kan teckna hemförsäkring och bostadsrättstillägg med vilket försäkringsbolag som helst, det behöver inte vara samma som föreningen. Huvudsaken är att du har en!
Förvaltningskontoret
På föreningens egna förvaltningskontor på Ringvägen 136, kan du få hjälp av förvaltaren SBC med att t.ex. byta ut trasiga inpasseringsbrickor, hämta ansökningsblanketter m.m. och även ställa frågor.
Du kan besöka eller ringa/sms:a dem på telefon 070-274 17 03 på tiderna nedan:
Kontaktuppgifter och länkar
- Bostadsrättslagen
- Haninge kommun
- Hyresgästföreningen
- SBC Kundtjänst för boende (länk till hemsida)
Telefon 0771-722 722 kl. 07.00-21.00. - P-service: 0771-77 11 00. Anmälan av felparkerade fordon på föreningens område.
- SRV Återvinning: Passerkort för inlämning av grovsopor på Rörvägen 23, Jordbro.
- Sök i SRV:s Sopsorteringsguide.
Andrahandsuthyrning och renovering: Ansök om tillstånd först!
Om du vill hyra ut eller låna ut din lägenhet i andra hand måste du först ha styrelsens tillstånd, annars riskerar du att bli uppsagd som medlem och tvingas då att sälja din lägenhet. Styrelsen arbetar aktivt för att motverka olovliga andrahandsuthyrningar, bland annat genom att göra kontinuerliga kontroller. Att ha otillåtna uthyrningar och okända människor som flyttar in och ut och inte känner till regler osv. är inte bra för föreningen. Det påverkar boendes trivsel och trygghet, och kan även få negativa konsekvenser rent ekonomiskt.
För renovering gäller samma sak, att ansöka i förväg. Vissa saker får man göra utan att fråga t.ex. lägga nytt golv, byta kök, ta bort platsbyggda skåp/garderober – men du får inte riva en vägg, byta ut spisfläkten eller påverka ventilation, ventilationskanaler eller element utan godkännande. Du blir skyldig att betala för fel som måste rättas till vid t.ex. ventilationskontroller som görs. Många hantverksarbeten kräver också att du anlitar en fackman, t.ex. behörig rörmokare, elektriker osv. Ta det säkra före det osäkra – skicka in en ansökan till förvaltaren, som kan ta upp det med styrelsen för beslut.
Du hittar ansökningsblanketter för både andrahandsuthyrning och renovering under Regler, blanketter och instruktioner. Skriv under ansökan och skicka in till förvaltaren (inte till styrelsen). Styrelsens beslut meddelas av förvaltaren.
Bredband, el och tv
Föreningen har ett gemensamt avtal för teve från Tele2, som ingår i månadsavgiften, och bredband från Bahnhof. Hastigheten är 1000/1000 Mbit/s och du betalar 85 kr per månad i samband med din månadsavgift. Uttaget för bredbandet sitter oftast i hallen och är märkt Ownit (som installerade bredbandet). Om du vill ha trådlöst internet hemma behöver du själv skaffa egen router.
Du bör inte teckna egna avtal för bredband eller tv. Då kan du få problem med dina tjänster om föreningen längre fram förändrar sina gruppavtal och byter leverantör.
Vi har även gemensamt avtal för elen, så du kan inte skaffa eget avtal för el. Elräkningen kommer i efterskott på din avi för månadsavgiften, och du betalar för det som du förbrukar..
Se även Felanmälan av bredband och tv.
Parkering
Du kan ställa dig i kö till en parkeringsplats eller garage hos förvaltaren via deras kösystem i portalen. Men du ska ha bil när du ställer dig i kö, så ställ dig inte i kö innan du har behov av en plats. Du kommer inte att få något erbjudande förrän du kan visa att du redan äger/leasar en bil.
Just nu är väntetiden ca 0-1 månad för en första plats, men längre för extra parkering, ca 10-12 månader. En e-postadress behövs för att du ska kunna ta emot erbjudande när en plats blir ledig.
Man kan ha max två platser per hushåll (varav max ett garage) och du måste kunna visa att du redan har bil när du får erbjudande om parkering. Behov av extra parkering prövas alltid av styrelsen.
Tänk på att p-plats eller garage inte får hyras ut i andra hand och att föreningen har laglig rätt att säga upp en parkeringsplats utomhus.
Det är parkeringsförbud på våra gårdar. Det betyder att du eller dina besökare får stå max 10 minuter för att lasta i eller ur. Undvik helst att köra bil inne på området, och håll låg hastighet. Det är gångfart som gäller när man kör på gårdarna, max 10 km/h, även på parkeringen.
P-tillstånd för gästparkering utfärdas av SBC:s personal på ordinarie expeditionstid. SBC håller loggföring över utfärdade tillstånd. Tillstånd utfärdas mot uppvisande av legitimation av medlem i föreningen eller förstahandshyresgäst. Ett tillstånd per hushåll gäller.
Tillstånden har en giltighetstid på ett år från och med t ex 1:a september år 1 till och med 31:a augusti år 2.
Om boende har tappat bort sitt tillstånd kan ett nytt utfärdas mot en avgift på 500 kr.
Ev. nya tillstånd som utfärdas p.g.a. anledning ovan har samma giltighetsperiod som tidigare utfärdat tillstånd.
Porttelefonen
Din porttelefon ska vara programmerad med det telefonnumret som fanns med i ditt överlåtelsekontrakt. Har du bytt nummer behöver du meddela förvaltaren det för att det ska fungera. De kan också lägga till flera telefonnummer till din porttelefon, om ni är fler i hushållet som vill kunna släppa in egna gäster.
När någon ringer på porttelefonen öppnar du genom att svara och sedan trycka siffran 5. Om du inte vill öppna lägger du på. Om det inte fungerar att öppna, t.ex. från en fast eller trådlös telefon kan du antingen be din telefonoperatör att aktivera tonval, eller också byta till ett mobilnummer som förvaltaren programmerar in.
Under Regler, blanketter och instruktioner hittar du en instruktion för porttelefonen.
Tips: Ring upp dig själv från din egen porttelefon så ser du numret för porttelefonen och kan lägga in den som just ”Porttelefon” i dina kontakter. Då ser du när dina besökare ringer på hos dig.
Tvättstugorna
Du kan boka den tvättstuga som ligger närmast dig, alltså antingen i port 94 samt 102-104 eller i port 116-118 samt 140. Det finns även grovtvättstugor i port 102-104, 116-118 och 140 avsedda för täcken, mindre mattor osv.
Använd din inpasseringsbricka för att logga in och boka tvättid på bokningstavlan utanför tvättstugan. När du ska börja tvättstugan öppnar du via bokningstavlan med inpasseringsbrickan.
Du har 30 minuter på dig att starta tvättiden sen bokas den av. Om du missar tiden men ingen annan hunnit boka tiden kan du så klart boka den igen.
När du är klar ska du sopa golven och torka rent maskiner och bord från tvättmedel och smuts – även om den före dig har struntat i det. Låt luckor och dörrar stå öppna så att fukt kan dunsta. Respektera tvättiderna! Du ska vara klar när nästa person börjar sin tvättid. Om tvätten inte är torr kan torkrummen utanför användas. De behöver inte bokas.
Tänk på att ta väl hand om maskinerna så att de håller länge, och anmäl alltid fel som du inte själv kan lösa. Det kan bli väldigt dyrt (och jobbigt) om små fel får växa sig stora.
Läs mer om hur tvättstugan ska skötas och städas och hur du kan få tillgång till vår tvättbokningsapp under Regler, blanketter och instruktioner.
Trivselfrågor
Trivsel är något vi skapar tillsammans. Bra information och kännedom om vad som är på gång i föreningen påverkar trivseln positivt. Därför arbetar styrelsen aktivt med att ge löpande information, t.ex. sådant av allmänt intresse från styrelsemötena som vi har varje månad. Besök vår hemsida med jämna mellanrum, eller lägg in din e-postadress i SBC:s portal, så får du information från styrelsen den vägen.
Styrelsen har ibland öppet hus på föreningens förvaltningskontor. Då kan du som boende komma förbi och ställa olika frågor eller bara fika en stund. På sommarhalvåret arrangerar vi ibland en trivseldag då vi grillar korv, fikar och umgås och kanske spelar lite spel osv.
Så här kan du bidra till trivseln i föreningen
Tänk på vad du själv gör som eventuellt kan upplevas som störande, både i lägenheten, balkongen och på gården, och hur ofta, länge och sent du gör det. Man behöver t.ex. inte gå med skor på inomhus, eller slänga igen sin ytterdörr med en smäll efter sig. Har man småbarn så kan mjuka mattor och mjuka, tysta leksaker inomhus vara uppskattat av dem som bor i lägenheten under eller bredvid.
Våra gårdar är också en viktig trivselfaktor, och de används flitigt. Här kan du grilla, spela kubb osv.
Vid Ringvägen 118 finns en kryddträdgård där du som boende kan plocka örter till maten. Men plocka lagom, och tänk på att inte ta allt av en hel planta.
Tänk på att du inte får plantera, gräva, plocka blommor, klippa grenar eller gå in rabatter eller på annat sätt förändra eller påverka gårdarna. Gårdarna sköts av företaget Etni på föreningens uppdrag. Kontakta SBC om du har frågor eller synpunkter på gårdarna.
Varje vår och höst brukar har vi containerdagar, och då kan du passa på att kasta grovsopor.
Visa hänsyn även utomhus
Utomhus förstärks alla ljud, och därför måste vi tänka extra mycket på hur vi beter oss på gårdarna. Uteplatserna är t.ex. inte avsedda som festplats. På uteplatserna grillar eller äter man, fikar eller umgås osv. Cirka två-tre timmar är ganska lagom, men fest får man ha inomhus i sin lägenhet, för grannarnas skull. Självklart får man vistas på gårdarna när man vill, men man kan inte göra det precis hur man vill.
Givetvis håller man rent efter sig och tar in egna möbler och prylar efter dagens slut. Hundar får inte rastas på området. Undvik att köra bil inne på området, och stäng gärna av motorn om du sitter och väntar på någon.
Läs mer om vad som faktiskt gäller i våra stadgar och ordningsregler under Regler, blanketter och instruktioner.
Sopsortering
Enligt lag får vi inte kasta sopor som kan återvinnas i våra vanliga sophus. Förpackningar av papper, plast och metall eller glas ska sorteras och slängas vid någon av återvinningsstationerna som finns runt om på Ringvägen.
I dina hushållssopor kastar du andra saker som kan brännas, och som inte är direkt miljöfarliga. Det kan vara t.ex. tops, stearinljus, vissna växter, trasiga strumpor osv. I den bruna kompostpåsen kastas mat, hushållspapper, tepåsar, kaffefilter osv. Kasta brännbara sopor i våra sophus, och kompost i det speciella inkastet.
Föreningen tar hem containrar för grovsopor två gånger om året, där du kan passa på att slänga gamla möbler, barnens trasiga leksaker osv. Annars ska grovsopor, elavfall och miljöfarligt avfall lämnas på Jordbro Återvinningscentral på Rörvägen 23.
Har du inget passerkort? Gå till SRV:s hemsida och beställ ett kort.
Du kan läsa mer här:
Styrelsen och valberedningen
De medlemmar som sitter i föreningens styrelse är valda vid föreningens årsstämma att vara ytterst ansvariga för föreningen. Men som boende ska du alltid kontakta förvaltaren SBC, och inte styrelsen. SBC tar hand om allt löpande arbete med underhåll, ekonomi frågor om regler, ansökningar osv. De går igenom ev. ärenden som kräver styrelsen beslut och tar upp det på styrelsemötena.
Styrelsen tar alltså inte hand om några enskilda boendefrågor, utan har som främsta uppgift att fatta de formella besluten, och att styra och ge olika uppdrag till förvaltaren för att underhålla och utveckla föreningen.
Vid årsstämman 2023 valdes följande medlemmarna i föreningen att ingå i styrelsen:
Mikael Blomqvist, ordförande
Lisa Jansson, ledamot (avgående)
Lars Norberg, ledamot
Yvonne Ruston, ledamot (avgående)
Marin Tomic, ledamot
Omar M’rabet, suppleant (avgående)
Curt Winberg, suppleant
Styrelsen kontaktar du främst i frågor som rör årsstämman eller om du har synpunkter eller klagomål på förvaltaren SBC:s eller styrelsens arbete. Alla andra löpande frågor hanterar alltså förvaltaren, t.ex. felanmälan, nyckelfrågor, regler, ansökningar, betalning av hyra/månadsavgift osv.
Valberedningens viktiga arbete inför årsstämman
Det är personerna i föreningens valberedningsgrupp som tar fram förslag på medlemmar som kan ingå i styrelsen och väljas på stämman. Utan styrelse skulle inte föreningen kunna finnas kvar, och alla skulle vara tvungna att sälja sina lägenheter och flytta. Så viktig är styrelsen. Sedan stämman 2023 är det Ellen Simmerlein (avgående) och Lylia Tseljadinova som ingår i valberedningen.
Är du själv intresserad av att sitta i styrelsen, eller känner du någon som skulle passa? Ta chansen, våga! Som ny får man gå korta kurser i olika styrelsefrågor, som gör arbetet både lättare och roligare.
Hör av dig via mail på valberedningen@nullbrfringen.se eller lämna ett brev märkt ”valberedningen” i brevlådan på förvaltningskontoret på Ringvägen 136.
Regler, blanketter och instruktioner
Brf Ringens stadgar
Brf Ringens ordningsregler
Andrahandsansökan
Fullmakt till årsstämman
Instruktion för porttelefon
Intresseanmälan tvättbokningssystem
Mall för motion till årsstämman
Renoveringsansökan
Trivselregler för tvättstugan
Störningsschema
Ventilationssystemet, manual lägenhet
Ventilationssystemet och spisfläkten
Våra lägenheter har ett nytt ventilationssystem som både styr spisens fläkt, badrumsventilationen och ventilationen i hela lägenheten. Vid din ytterdörr finns tre olika strömbrytare för att justera luftflödet för din ventilation: Normal, extra och låg ventilation. På vintern kan du gärna sätta ventilationen på låg effekt när du inte är hemma, så spar man energi och får en varmare lägenhet att komma hem till.
I badrummet sitter en fuktsensor som känner av när badrumsfläkten behöver köra på högre effekt. Den bör vara inställd på mellan 60-75, men du kan justera det lite efter årstiden och luftfuktigheten utomhus. Om din ventilation låter väldigt högt hela tiden är nog din fuktsensor för lågt inställd (65 och under), så pröva att höja den något. Om den däremot aldrig går igång ens när du duschar länge eller det regnat mycket och länge så är den antagligen för högt inställd. Sänk den lite i så fall.
Du kan behöva justera fuktsensorn då och då över hela året, just på grund av väderlek och luftfuktigheten.
Din köksfläkt styr du genom knapparna på själva spiskåpan, och kan sätta på extra effekt om du t.ex. steker mat.
Du får inte påverka någon del av ventilationssystemet utan styrelsens eller förvaltarens tillstånd. Fläkten, som är själva motorn som sitter bakom spiskåpan får inte tas bort, och du får endast byta ut själva spiskåpan. Då måste det vara en som passar just det här systemet. Fel i systemet ska anmälas till förvaltaren.
Du hittar en manual för ventilationen under Regler, blanketter och instruktioner.
Årsstämman: Medlemmarnas viktigaste möte!
Du som är medlem i föreningen och har köpt en bostadsrätt (eller egentligen en andel i föreningen) har rätt och möjlighet att delta i föreningens årliga medlemsmöte, årsmötet, årsstämman eller bara stämman, som det kallas.
Stämman är inte till för att ta upp mindre frågor, felanmälan eller problem i fastigheten eller föreningen. Det bör du göra antingen genom felanmälan till förvaltaren, eller också komma på öppet hus eller trivseldagar och passa på att prata med styrelsen då. Däremot kan du som är medlem i förväg skicka förslag på sådan som du ev. vill att föreningen/styrelsen ska göra eller satsa på.
Inför stämman får alla medlemmar en kallelse med en dagordning för stämman samt information om ekonomin från föregående år. Där kan du läsa vad styrelsen har arbetat med, vad status på de viktigaste projekten i föreningen är, och vilka förslag på åtgärder och på kommande styrelse som finns. Det är endast punkterna på dagordningen som får tas upp.
På själva stämmomötet ska medlemmarna sedan rösta och därmed godkänna den ekonomiska rapporten, årsredovisningen, välja styrelsemedlemmar för nästa år och inte minst bestämma vilka förslag från medlemmarna som man vill att föreningen ska satsa på.
Du behöver inte kunna allt om föreningsarbete eller ekonomin för att vara med på stämman. Är du osäker på någon punkt så kan du hoppa över den och låta bli att rösta.
Vi har normalt stämman någon gång i maj. Kallelse kommer två veckor före. Ta chansen att vara med och påverka och lära dig mer om föreningen, och att umgås med dina grannar en stund!
Uppdaterad: 25 september, 2024